Tijdens deze ontspannende bodyscan/savasana kom je terug in contact met je lichaam en je geest.

Savasana is de moeilijkste asana van alle asanas. Hoewel het heel gemakkelijk lijkt. Gewoon even gaan liggen en je ogen sluiten. Maar bedenk even zelf: wanneer was de laatste keer dat je aan niks dacht? Wel, jammer genoeg is voor de meeste van ons het antwoord hetzelfde: “geen idee..”

We zijn ons vaak niet meer bewust van onszelf. Vervreemd van ons lichaam, van onze gedachten, van onze ademhaling, .. Dat is niet erg, het is heel normaal. Het is het aard van het beestje. Maar net daarom is het zo belangrijk om af en toe stil te staan bij jezelf. Nu, dat is makkelijker gezegd dat gedaan. Mocht je nu gewoon je ogen sluiten en proberen aan niks te denken… wel dan komen er net heel veel gedachten.

Daarom gebruik ik in mijn lessen vaak deze geleide savasana, waarbij je samen met mij heel je lichaam afgaat en stap voor stap terug in contact komt met je lichaam en leert te ontspannen.

Wees niet te streng voor jezelf. Als er toch gedachten komen, laat ze dan gewoon weer gaan, zonder te veroordelen. En keer dan telkens terug met je aandacht naar het hier en nu.

Klaar?

Hier gaan we dan!

Leg of zet je even rustig neer. Neem 10 minuten voor jezelf en sluit je ogen. Tijdens deze 10 minuten geleide savasana, gaan we elk lichaamsdeel langzaam af, om uiteindelijk een volledige ontspanning van het hele lichaam te bereiken.

Je kan deze yoga oefening doen op elk moment van de dag. Ook kan je deze geleide savasana beoefenen aan het einde van je eigen yoga beoefening.

Alvast heel veel yoga plezier!

Namaste,

Jozefien

PS: Wil je graag eens een yogales bij ons volgen? Bekijk dan alle info hier.