Yoga voor stressbestrijding

By 26 maart 2019Geen categorie

Yoga Tips & Tricks tegen stress!

SOS STRESS!

Wat stress doet met een mens is iets dat nog steeds heel erg onderschat wordt. Het doet je beven, je hart klopt sneller, je eetlust neemt af, op momenten kan je niet meer helder denken en je lichaam begin letterlijk fysiek af te takelen.

De laatste weken heb ik dat zelf aan den lijve “mogen” ondervinden. Soms voelde het zelfs alsof ik elk moment kon flauw vallen. Alsof ik hoog in een vliegtuig zat en de lucht heel erg ijl was. En soms kon er plots een spier in mijn lichaam beginnen trillen. Zomaar, uit het niets. Kortom, het kruipt in je hele lijf. Fysiek en mentaal neemt het je over.

Gelukkig ging het bij mij om een korte periode dat ik deze intense sensaties heb “mogen” ervaren en is deze hectische periode gelukkig weer achter de rug. Maar zoals het een goede yogi beaamt probeer ik bij alles wat op mijn pad komt iets te leren. Zo ook nu. Ik had in mijn leven al wel wat stress ervaren. Zeker ook in mijn periode als prof skiester. Maar dit was anders. Misschien ook omdat ik deze keer zo bewust was van alles. Als yogi dan. En als mama. Want het draait niet meer enkel en alleen rond mij nu. Ik voelde echt tot in elke vezel wat het met me deed. En ik kan je zeggen, er was maar één ding wat echt hielp en dat was, je zal het niet raden ;-), jawel, toch wel, yoga! 

Er waren momenten dat ik de grond onder mijn voeten voelde verdwijnen. Dat alles zo intens voelde, dat ik met mijzelf geen blijf wist.

En het enige dat hielp was, ademen.

Mijn ademhaling observeren en deze langzaam verdiepen. Met elke ademhaling die langer en rustiger werd, kalmeerden mijn gedachten, die letterlijk rondsprongen als kleine aapjes in mijn hoofd. Het deed deugd om gewoon even te zijn. Niets meer dan dat. Als klein onderdeel van dit grote universum. Hoe klein ons probleem plots werd. Als ik het zo bekeek. Even een time-out. Even alles loslaten. Oh, dat was heerlijk. Dat was broodnodig. 

Ik ervaarde yoga weeral op een hele andere manier. Zo ongelofelijk hoe yoga me elke keer weer iets nieuw leert. En hoe het mij altijd terug brengt naar de basis. Naar mijzelf. En vooral, hoe je niets meer nodig hebt dan jezelf. Alle antwoorden, alle oplossingen, zitten diep in jezelf. Je bent sterk genoeg om alle stormen te doorstaan. Om omver geblazen te worden en toch elke keer weer recht te klauteren en verder te gaan. Wat ik vooral voelde in onze situatie, was dat we geen of weinig controle hadden over ons lot. En dat was ook zo en dat is ook vaak zo. Dan mag je nog zo goed staan bij jezelf, als andere mensen er ander over beslissen, kan je er niks aan veranderen. Dat klopt.

Je kan niks veranderen aan de situatie. Maar wel aan hoe jij ermee omgaat.

En geloof mij, ik heb ook momenten gehad dat ik het niet hield, dat ik boos werd, dat ik schreeuwde. En dat is oké. Die gevoelens mogen er zijn. Die mogen geventileerd worden. Maar je bent die gevoelens niet. Die gevoelens passeren, wat wilt zeggen dat ze ook weer weg zullen gaan. En daar zit de oplossing van yoga. Yoga kan je helpen om op momenten, wanneer de stress zo toeneemt, een manier te vinden om er toch, hoe moeilijk het soms ook is, mee om te gaan. Om het te laten zijn. Te laten passeren. Het niet weg te duwen. Het te benoemen. En stil te worden. Praat met jezelf alsof je tegen je beste vriendin, je lief of je kind zou praten. Ben lief voor jezelf. Heb geduld. 

 

PRAKTISCH: laat de stress los via deze oefeningen!

 

Via de ademhaling en meditatie

Sluit je ogen even en vraag jezelf het volgde af: 

Hoe voel je je? Wat gaat er in je om? Laat het even stil worden en luister aandachtig naar jezelf. 

Accepteer alles wat naar boven komt. Het is oké. Het mag er allemaal zijn. Wil je even een paar minuutjes hierin begeleidt worden? Bekijk dan even bovenstaand filmpje. Zorg dat je ergens rustig even kan “zijn” en dat je niet gestoord wordt. Neem een momentje voor jezelf!

Via asanas, de “yoga oefeningen”

Tiger breathing. Ook wel gekend als cat-cow pose, of zoals ik het noem: de kat. Niets simpeler en zo efficiënt als deze oefening. Je kan hem doen op de mat, of met je handen op een stoel. Je stretcht je rug en je keert terug bij je ademhaling. Win-win! 

Twist op de rug. Elke variatie ervan. Twists zijn dé asansas die zuiverend werken en alle giftige stoffen uit ons lichaam verwijderen. Ook de giftige angsten en de stress die zich vastzet op onze organen. Zuiver ze. Wring jezelf uit. Laat alle stress los. Bij elke uitademing nog een beetje meer. Je zal merken dat deze oefening ontzettend veel deugd doet! 


Pigeon pose. Emoties zetten zich vast in je heupen en laat pigeon pose nu net dé oefening zijn die je heupen heerlijk opent en doet ontspannen. Buig voorover in deze pose, al dan niet met behulp van een blokje of bolster, en sluit je ogen. Ideaal om de aandacht naar binnen te keren en even stil te worden. Laat de spanning los. Bij elke uitademhaling een beetje meer.

 

Bekijk ook in onze volgende post de online yogales tegen stress!

Namaste,

Jozefien

 

Wil je yoga in het echt bij ons volgen?

Bekijk ons aanbod via www.yoga-time.be!

 

Leave a Reply